Stendzenieka atklātā vēstule par viltus meteorītu
Papildināts 10:38
«Apollo», redakcija@apollo.lv
Otrdiena, 27. oktobris (2009) 08:33
Reklāmas aģentūras «!Mooz» radošais direktors Ēriks Stendzenieks ir sajūsmā par mobilo sakaru operatora «Tele 2» akciju, Mazsalacā izveidojot krāteri un radot pārliecību, ka tur nokritis meteorīts.
«Šī ir viena no efektīvākajām reklāmas kampaņām, kādu esmu redzējis. Lai nokļūtu visos pasaules medijos, būtu vajadzīgi aptuveni 200 miljoni, taču «Tele 2» tas maksās aptuveni 20 000 latu,» laikrakstam «Neatkarīgā» sacīja Stendzenieks.
Viņaprāt, šis gājiens parāda, ka reklāmisti un žurnālisti kļūst līdzvērtīgi mediju satura veidošanā un šādas tendences būs novērojamas arī turpmāk.
«Tiem, kuri apgalvo, ka tas ir pretīgi, varu oponēt, ka jebkurš «Degpunkta» sižets ir daudz pretīgāks,» norāda reklāmas guru.
Stendzenieka otrdienas rītā izplatītā atklātā vēstule:
Godātie Latvijas mediji!
Dārgie žurnālisti!
Cienītie politiķi un varas pārstāvji!
Pēdējo 48 stundu laikā sabiedrība ar pārsteidzošu uzmanību sekojusi Mazsalacas meteorīta fenomenam. Šajā laikā mediju telpa piekliegta ar visdažādākajiem viedokļiem, tai skaitā – Jūsu neviltotu sašutumu. Ministri skandē paziņojumus, žurnālisti apelē pie morāles un ētikas, komentētāji komentē 'man kauns, ārprāts, ko par mums tagad domās!».
Nedz es, nedz mana aģentūra nav šīs kampaņas autori. Un nebūtu nekā vieglāka, kā pievienoties aizvainoto pulkam un izmantot iespēju, lai iespertu konkurentiem. Taču sagadījies, ka šis notikums aizskāris sen briedušu augoni žurnālistu, reklāmistu, politiķu un sabiedrības attiecībās.
Vakardienas laikā no Jūsu puses esmu saņēmis neskaitāmus zvanus. Sākot ar vienkāršu lūgumu pēc viedokļa līdz apsteidzošai kliegšanai klausulē «Tas ir pretīgi, Stendzeniek!!! Kā var čakarēt sabiedrību???!!!».
Tad, lūk, parunāsim par to, kurš te kuru «čakarē».
Es lasu Iekšlietu ministres sašutumu un neticu savām acīm: «Ciniska ņirgāšanās!!! Cilvēki strādāja naktīm, dubļos un lietū!!! Piedzīsim līdz pēdējai kapeikai!!!». Mūrnieces kundze! Atšķirībā no reklāmām, jūs, politiķi, par sabiedrību ņirgājaties visu laiku, apzināti, konsekventi un cietsirdīgi. Mālaina bedre ir bērna šļupsti salīdzinājumā ar to, ko jūs esat nodarījuši šo pašu policistu, ugunsdzēsēju un kareivju algām un ģimenēm. Mani vienlīdz izbrīna gan Jūsu paziņojuma nekaunība, gan cietā sejas izteiksme tā laikā. Un man jājautā – kas sabiedrību piečakarējis vairāk – rakums lauka vidū vai atklāti meli pāris dienas pirms vēlēšanām par pensiju nesamazināšanu?
Un tagad – draugi žurnālisti!
Es raugos jūsu zibeņošanā rakstos, twitterī, feisbukā. Nu sašutums bezgalīgs: «Iedomājies? Izraka bedri un uzdeva par meteorītu!!! Sabiedrībai nodarīts kaitējums!!!».
Mīļie žurnālisti! Atcerieties par kaitējumu sabiedrībai nākamo reizi, kad piebāzīsiet savus izdevumus un TV kanālus ar vardarbību, pornogrāfiju un paparacci iemūžinātām slavenību neskūtajām padusēm. Gadījumos, kad jūs politiķiem uzsūtāt prostitūtas, ienesat lidostās viltus spridzekļus, aprakstāt narkotiku iegādi un lietošanu – jūs to saucat par sociālu eksperimentu. Kad puikas izrok pļavā bedri, jums labpatīk to dēvēt par «cinisku noziegumu». Es burtiski dzirdu jūs sašutumā ar troksni noliekam kafijtasīti uz galda: «Kā!!!! Mēs to visu sabiedrības labā!!!». Nekas tamlīdzīgs, mīļie. Jūs to darāt sava medija reklamēšanas un lasītāju piesaistīšanas labā. Ar precīzi tādiem pat motīviem, kādi vada reklāmistus. Jo raugi – vairāk lasītāju, augstāki reitingi, vairāk tās pašas reklāmas jūsu izdevumos. Un es atvainojos – ja kāds izmērītu mūsu abu nopelnus sabiedrības varmākošanā un debilizēšanā, tad mūsu reklāmas būtu bērnu šļupsti pret jūsu realitātes šoviem un kriminālziņām.
Nebija grūti ievērot pārmaiņas sabiedrības noskaņojumā pēdējo triju dienu laikā. Līdz pat svētdienai cilvēkam atlika vien sarauties čokurā zem segas, lai nedzirdētu vaimanas par budžetu, Jakāna/Repšes cīņas vai Jaunupa/Šlesera tango. Un, ziniet, svētdien cilvēki pēkšņi sāka smaidīt. Zvanīt cits citam, sūtīt īsziņas, izteikt minējumus, uzdot jautājumus. Aizbrauca un apskatīja pļavu. Grozīja galvas. Teica: «Repšem papildspēki atlidojuši».
Ziniet, humora izjūta ļauj cilvēkam pārvarēt daudzus pārbaudījumus. Dievs mums to devis, jo noskaudis citus aizsardzības līdzekļus. Bruņurupucim ir čaula. Ezim – adatas. Cilvēkam ir humora izjūta. Un jūs, žurnālisti un politiķi, sabiedrībai to esat nolaupījuši. Gadu desmitiem jūs metodiski esat dramatizējuši visu – no Latvijas ārpolitikas, līdz zaudējumam kerlingā, no pasprukušiem skatuves jokiem līdz Vanšu tilta kāpēja pieprasītiem eklēriem. Jūs esat atņēmuši sabiedrībai spēju smieties un pakļāvuši cilvēkus nemitīgām sāpēm. Latvijā pasaule jāvēro caur ciešanu prizmu. Latvijā vienīgais cilvēka cienīgais stāvoklis ir gremdēties smeldzē, gaidot kārtējo kriminālziņu izlaidumu. Pat pie pirmā aprīļa ziņām jūs ar koši sarkaniem burtiem pamanāties uzrakstīt «Uzmanību!!! Pirmā aprīļa joks!!!», lai, nedod Dievs, kāds vēl nepagūtu pasmaidīt.
Liecieties nu mierā, žurnālisti. Liecieties nu mierā, politiķi. Pirms norādīt ar pirkstu uz reklāmas akciju, ņemiet mazo spogulīti un pavērtējiet savu devumu Latvijas sabiedrības depresijā, niknumā un kompleksos. Citiem vārdiem – morālos, fiziskos un ekonomiskos zaudējumos.
Nobeigumā – Tele2 skaidri un nepārprotami paziņoja: «Jā. Mēs apmaksāsim visu skādi». Tātad, algas, virsstundas, degvielu, sakarus, zālienu, ceļa remontu un visu citu. Kā Mūrnieces kundze teiktu – «līdz pēdējam santīmam». Savukārt es no sirds ceru – reiz pienāks diena, kad sabiedrība šos vārdus varēs saklausīt ne vien no reklāmas akciju rīkotājiem, bet arī amatpersonām, politiķiem un žurnālistiem. Līdz pēdējam santīmam, kā saka.
Patiesā cieņā –
Ēriks Stendzenieks
Reklāmists pēc profesijas un aicinājuma
avots: http://www.apollo.lv/portal/news/articles/183591#
суть на русском: http://rus.delfi.lv/news/daily/latvia/stendzenieks-naschet-cinizma-murniece-mogla.d?id=27645737
Комментарии (23)
Загрузка комментариев...
Publicēta: 08:47 06.11.2009.
Rīga, 6.nov., LETA. Meteorīta akcijas veidošanā tika pieļautas vairākas kļūdas, tomēr tā uzskatāma par veiksmīgāko reklāmas akciju postpadomju valstīs, intervijā laikrakstam "Bizness&Baltija" stāsta reklāmas aģentūras "!Mooz" īpašnieks Ēriks Stendzenieks.
"Mūsu aģentūra ir aprēķinājusi, cik izmaksātu tik apjomīgas informācijas izvietošana vietējos un ārvalstu masu saziņas līdzekļos, tostarp raidorganizācijās CNN un BBC, un šīs izmaksas sasniedz 10 līdz 20 miljonus latu. Savukārt reālās akcijas izmaksas bija vien daži tūkstoši latu. No šī skatu punkta raugoties, "Tele2" meteorīts kļuvis par vieno no veiksmīgākajām akcijām, kas jebkad notikušas postpadomju valstīs," uzskata Stendzenieks.
Viņš gan arī norāda, ka akcijas rīkošanā tika pieļautas vairākas kļūdas.
"Akcijas rīkotāji apstājās pārāk ātri, pārāk ātri uzskatīja ideju par pabeigtu," uzskata Stendzenieks. "Es vispār nebūtu atklājis savas kārtis, atstājot meteorīta notikumu baumu līmenī, kad visiem zināms, ka akciju organizēja "Tele2", taču tiešu pierādījumu nav."
Stendzenieks uzskata, ka pēc meteorīta bedres Mazsalacā kaut kur citur varēja izveidot vēl lielāku bedri, atstājot tajā šifrētu ziņojumu no "citplanētiešiem". "Iespējas attīstīt sižetu bija ļoti daudz," uzskata Stendzenieks, pieļaujot iespēju, ka "Tele2" vadība nespēja līdz sabiedrībai nogādāt skaidru akcijas mērķi.
"Ticams, viņi negaidīja, ka pār viņiem velsies tāda lavīna - puiši jauni, nepieredzējuši un nerūdīti šādās cīņās, kur tos spārda kolēģi, konkurenti, žurnālisti, valdība un visi pārējie," uzskata Stendzenieks. "Lai to izturētu, jābūt ar ļoti biezu ādu."
Лапша на уши... :>>
при всём моём уважении к Стендзиниексу, но я с ним не согласна - у рекламы должен быть позитивный эффект. что ТЕЛЕ2 добилась этим? тем что потеряют клиентов? то что у большинства негатив к этому?
на эти 20 000Лс с такой командай как у них они могли придумать что-то болие адекватное. есть множество способов как прославится на весть мир без обмана.
что в конце концов - о введение в заблуждения при рекламной акции, есть и статьи...
Хочу посмотреть этот фильм. Книжка понравилась..
спасибо!
=)))
Хотя, знаешь. иногда бывает так, что 1 и та же статья на русской и латышской версии портала трактуется по-разному. Меня это вот бесит =(